گروه سیاسی: رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های هفتمین سفر رسمی خود به نیویورک، با دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد دیدار کرد، برای جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا سخنرانی کرد

احمدی نژاد

با همتای عراقی خود به گفت‌وگو نشست و در گفت‌وگویی در برابر پرسش‌های خبرنگار آسوشیتدپرس قرار گرفت.براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در خبرهای خود منتشر کرده است، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که در مقر این سازمان برگزار شد،

با اشاره به نقش سازمان ملل در مدیریت و اداره جهان، برضرورت اصلاح ساختارهای این سازمان به‌منظور دفاع از حقوق همه ملت‌ها و مشارکت همگانی در اداره جهان تأکید کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز جهان بیش از همیشه نیازمند مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت جهان است، تاکید کرد: برقراری صلح و امنیت پایدار بدون مشارکت فعال و اثرگذار همه ملت‌های جهان ناممکن است و سازمان ملل متحد از این ظرفیت برخوردار است که بستر حضور فعال ملت‌های جهان را فراهم کند.

رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از برخورداری تعدادی از دولت‌ها از حق وتو، خاطرنشان کرد: معنای حق وتو محدود کردن سایر ملت‌ها در اداره و مدیریت جهانی است. احمدی‌نژاد در این دیدار درباره اوضاع کنونی افغانستان، فلسطین، سیل پاکستان، نژادپرستی صهیونیست‌ها، نگرانی از افزایش مواد‌مخدر در جهان و نقش برخی از گروه‌های افراطی و دولت‌ها در توزیع اینگونه مواد و موضوع تروریسم و ناامنی در جهان نیز با بان‌کی‌مون سخن گفت.

نگران حیثیت شورای امنیت

رئیس‌جمهور همچنین درباره موضوع هسته‌ای ایران، تاکید کرد: امروز ما از اینکه به حیثیت شورای امنیت خدشه‌ای وارد شود شدیداً نگران هستیم و آمادگی ادامه گفت‌وگوها را براساس بیانیه تهران داریم.احمدی‌نژاد به روند انتشار بیانیه تهران اشاره کرد و افزود: بیانیه تهران بسیار روشن و منطقی بود و در حقیقت روح این بیانیه جایگزین روحیه توافق با تقابل بود اما متأسفانه گروه 1+5 با صدور قطعنامه، اقدام زشتی را در مقابل حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داد.

او با تأکید بر اینکه ملت ایران از تحریم‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد، گفت: به‌طور قاطع می‌توان گفت که تحریم تأثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تأمین کند.

شام با ایرانیان مقیم آمریکا

رئیس‌جمهور همچنین در ضیافت شام نخبگان و ایرانیان مقیم آمریکا با بیان اینکه امروز 2 فرهنگ و 2 نوع مدیریت در جهان مطرح است، تاکید کرد: تفاوت بسیاری بین فرهنگ و مدیریت ایرانی با فرهنگ و مدیریت آمریکایی وجود دارد و تفاوت بارز آن این است که مدیریت آمریکایی تجربه تاریخی شکست‌خورده‌ای برای بشریت به‌شمار می‌رود اما فرهنگ و مدیریت ایرانی مانند آفتاب در حال طلوع و ظهور است.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه فرهنگ ایران در نقطه مقابل اندیشه سرمایه‌داری آمریکا قرار دارد، ادامه داد: فرهنگ ایرانی ظرفیت مدیریت جهان را دارد و از مقبولیت لازم برای این امر برخوردار است.او گفت: بر همگان روشن است که ملت ایران پتانسیل، ظرفیت و توانمندی اداره جهان را دارد و اگر فرصت کند دنیا را تحت‌تأثیر فرهنگ انسانی خود قرار می‌دهد.

پیش‌شرط‌های ایران، مانع گفت‌وگو نیست

احمدی‌نژاد همچنین در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس درباره اینکه آیا ایران هم اینک آماده گفت‌وگو با 1+5 است یا خیر، اعلام کرد که پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی او در هفتم تیر ماه امسال به‌عنوان پیش‌شرط از سرگیری مذاکرات مانع از گفت‌وگو و مذاکره نیست و هرگاه جلسه‌ای هماهنگ شد ایران از حضور در آن جلسه ابایی ندارد.

او خبر داد که مذاکرات دیگری بین ایران و گروه 1+5 در جریان است و گفت: روند این مذاکرات در راستای همکاری‌‌های جامعه بین‌المللی است که در این زمینه بسته پیشنهادی خود را ارائه داده‌ایم.

هیچ‌گونه محدودیتی نیست

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره مخالفین دولت و رقبای سیاسی خود، با بیان اینکه از جانب دولت هیچ‌گونه محدودیتی برای رقبای سیاسی و مخالفین دولت اعمال نشده است، گفت: رقبای انتخاباتی من کاملا آزاد هستند و مانند بقیه مردم ایران مشغول زندگی و فعالیتند. آنان با آزادی، نظرات و دیدگاه‌های خود را ابراز می‌کنند.

کد خبر 116541

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز